علی جانم

مطالبی پیرامون بصیرت افزایی در فضای مجازی

علی جانم

مطالبی پیرامون بصیرت افزایی در فضای مجازی

اظهار نظر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در یک موضوع مهم و مخالفت رئیس مجلس با آن

محمود رجبی

                                                     حجت الاسلام محمود رجبی


حجت‌الاسلام محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تاریخ ۹۷/۳/۲۱  با اشاره به جلسه ویژه شب گذشته جامعه مدرسین با علی لاریجانی رئیس مجلس و نمایندگان قم درباره تصویب لایحه ‌FATF، گفت: جلسه شب گذشته درباره زیان‌های تصویب این لایحه به ریاست آیت‌اللّه یزدی برگزار شد. متاسفانه علی‌رغم توضیحات اعضای جامعه مدرسین درباره عواقب تصویب این لایحه، آقای لاریجانی موافق تصویب آن بود.  

وی افزود: الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم بخش مهمی از سندی است که اگر ایران به آن ملحق شود، جز زیان چیزی برای ما نخواهد داشت. گروه ویژه اقدام مالی که ذیل این لایحه است، با امضای بخش مبارزه با تامین مالی تروریسم تکمیل می‌شود، بنابراین این سند، سندی استعماری است که هدف طراحان آن، بیشتر سلطه بر ایران است.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: متاسفانه دولتمردان ما خیال می‌کنند که اگر این لایحه بین‌المللی به تصویب مجلس برسد، گشایش اقتصادی برای ایران به ارمغان می‌‌آورد در حالی که نه تنها با تصویب این لایحه گشایشی ایجاد نمی‌شود بلکه ما با دست خودمان، کشور را در حلقه‌‌ای از فشارهای تحریمی قرار می‌دهیم.

به گفته حجت‌الاسلام رجبی مجموعه کشورهای تصمیم‌گیر در  FATF، کشورهایی هستند که بی‌شک تحت سلطه و هدایت آمریکا عمل می‌کنند و با تصویب این سند از سوی ایران می‌توانند فشارها علیه کشورمان را به شکل فزاینده‌ای بالا ببرند. لذا  اعضای جامعه مدرسین در جلسه شب گذشته اعلام کردند که با تصویب این لایحه مخالف هستند.

ملاحظه: اینکه جامعه مدرسین در یک موضوع مطرح در سطح جامعه ورود کرده و به صورت علنی اظهار نظر می کند، نشاندهنده اهمیت بسیار بالای آن بوده و موید آنست که حتی اقدام به دعوت از نمایندگان قم نموده و نظرات کارشناسی خود را نیز بیان نموده و حساسیت موضوع را کاملاً شفاف مطرح و آنرا رسانه ای نموده اند اما در مقابل، رئیس مجلس علیرغم شنیدن استدلال های بزرگان حوزه علمیه و نیز اطلاع از مخالفت شدید افکار عمومی با تصویب چنین لوایحی معذلک بر نظر حمایتی خود تاکید کرده، بسیار قابل تامل است.

مگر نه اینست که نمایندگان مجلس، در حقیقت وکلای مردم اند و علی القاعده بایستی نظرات مردم (حوزه انتخابیه) را بیان نمایند ولی عملا خلاف آن مشاهده می شود و اکثریت نمایندگان (خصوصا هیئت رئیسه مجلس) مسائل را به سمت و سوی دیگری سوق می دهند که نه تنها مصالح و منافع کشور و نظام در آن دیده نمی شود بلکه خسارات جبران ناپذیری را هم در بردارد که از جمله به تصویب ۲۰ دقیقه ای برجام می توان اشاره کرد.

اقدام فوق و امور مشابه حکایت از آن دارد که سازوکار انتخابات در کشورمان ضعف های جدی داشته و به گونه ای نیست که اولاً از نامزدی افراد و اشخاص مشکوک و ناموجه جلوگیری نموده و ثانیاً از بین نامزدها، بهترین و شایسته ترین آنها به مجلس راه یابند و ثالثاً در مجلس نیز بر کارشان نظارت شده و در صورت تخلف آشکار، با آنها برخورد جدّی صورت گیرد.

به هر حال در کشور ما باوجودی که مجلس شورای اسلامی وجود دارد اما نمی توان به کارآمدی و سلامت آن اطمینان نمود و کاری که جامعه مدرسین کرده بسیار مثبت و مطلوب است و بایستی در بسیاری از موارد مشابه نیز با قوت و قدرت بیشتری ورود کرده و ابراز نظر نمایند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.