علی جانم

مطالبی پیرامون بصیرت افزایی در فضای مجازی

علی جانم

مطالبی پیرامون بصیرت افزایی در فضای مجازی

ایران جواب عهدشکنی‌های آمریکا را می‌دهد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: رئیس جمهور درباره عهدشکنی‌های آمریکا در برجام اقدام کرده و جمهوری اسلامی جواب عهدشکنی‌های آمریکا را می‌دهد.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز 28 آذر ماه در تشریح دیدارش با نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور سوریه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سرعت تحولات منطقه به طور عام و سوریه به طور خاص اقتضا می‌کند که جمهوری اسلامی و جمهوری فدرال روسیه که روابط راهبردی با هم دارند، مشورت‌های با فواصل نزدیک داشته باشند چرا که هر دو به طور جدی حامی دولت و ملت سوریه هستند.

وی در ادامه با اشاره به آزادسازی حلب در سوریه از دست تروریست‌های تکفیری گفت: پیروزی حلب مهم است اما کافی نیست چرا که معارضین مسلح مزدور بیگانگان در جای جای سوریه نظیر تدمر، رقه و دیرالزور نفوذ کرده‌اند و بایستی قدم‌های بعدی برداشته شود.

ولایتی با اعلام خبر دیدار وزرای خارجه و دفاع ایران، روسیه و ترکیه در مسکو در آینده نزدیک اظهار داشت: قبل از این ملاقات، فرستاده ویژه پوتین مطالبی را که لازم است به اطلاع جمهوری اسلامی برسد منتقل می‌کند تا زمینه توفیق گردهمایی ما و روسیه باشد.


وی با تاکید بر اینکه ایران و روسیه کشورهای اصلی کمک کننده به دولت و ملت سوریه هستند خاطرنشان کرد: این همکاری تا کنون موفق بوده و استمرار آن ضروری است در غیر اینصورت آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و بعضی عوامل منطقه‌ای آنها از سازمان ملل تا جاهای دیگر، می‌توانند پیروزی‌ها را خنثی کنند.

وی ادامه داد: هنگامی که معارضین از حلب بیرون رفتند، نماینده سازمان ملل با کمال وقاحت اشک تمساح می‌ریزد و می‌گوید که با این‌ها برخورد تند انجام شده در حالی که معارضین تکفیری بزرگ و کوچک را سربریدند و ظلم‌های بزرگ و بی‌سابقه‌ای مرتکب شده‌اند.

ولایتی در ادامه درباره وضعیت شهرک‌نشینان شیعه الفوعه و کفریا گفت: بدون تردید بایستی به موازات خروج تروریست ها از حلب، امکانات دسترسی به این دو شهرک شیعه‌نشین برقرار شود و بتوانیم هر امتیازی که متقابلا به معارضین داده می‌شود برای محاصره شدگان این دو شهرک شیعه‌نشین هم کارهایی انجام شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عده‌ای عهدشکنی‌های آمریکا را ناشی از ضعف دولت و تیم مذاکره کننده می‌دانند گفت: آقای رئیس جمهور در این باره اقدام کرده و اقدامات بعدی هم متناسب با شرایط انجام می‌شود. جمهوری اسلامی جواب عهدشکنی‌های آمریکا را می‌دهد.

توافق اولیۀ شورای امنیت دربارۀ شرق حلب

خبرگزاری «رویترز» یکشنبه شب به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی توافق اعضای شورای امنیت بر سر پیش‌نویس قطعنامه‌ای مربوط به سوریه شد.

به نوشته این خبرگزاری، این پیش‌نویس خواستار نظارت سازمان ملل بر روند تخلیه مناطق باقی‌مانده شرق حلب می‌شود.


قرار است متن اصلی قطعنامه ساعت 9 صبح روز دوشنبه (به وقت نیویورک) به رأی گذاشته شود.

طرح نظارت سازمان ملل بر روند تخلیه شرق حلب عصر امروز از سوی فرانسه مطرح شد، اما روسیه با مخالفت با برخی مفاد آن، اعلام کرد که این قطعنامه را وتو می‌کند.

مسکو در مقابل پیش‌نویس دیگری را بین اعضا مطرح کرد که مفاد آن چندان علنی نشده است. گفته می‌شود که طرفین نهایتا بر سر یک متن واحد به توافق رسیده‌اند.

از رضایت آمانو تا غنی سازی 90 درصدی!

صاویر صفحه نخست روزنامه‌های سیاسی کشور که صبح امروز در پیشخوان مطبوعات عرضه می‌شود، به شرح ذیل است:




////روزنامه

 
ادامه مطلب ...

شیعه و سنّیِ آمریکایی دو لبه‌ یک قیچی‌اند/

رهبر انقلاب تاکید کردند: اگر دنیای اسلام متحد باشد و با وحدت به سمت اهداف اسلامی حرکت کنیم، آمریکا و شبکه‌ بدخیم خبیث صهیونیستی دیگر نمی‌توانند ملت‌ها را در پنجه‌ خود بگیرند.
شیعه و سنّیِ آمریکایی دو لبه‌ یک قیچی‌اند/ انگلیس از دو قرن پیش منبع شر و نکبت برای ملت‌ها بوده استبه گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (شنبه) در دیدار مسئولان نظام، میهمانان سی‌امین کنفرانس وحدت اسلامی، سفرای کشورهای اسلامی و قشرهای مختلف مردم تأکید کردند: امروز دو اراده در منطقه در تعارض با یکدیگر قرار گرفته است، «اراده وحدت» و «اراده تفرقه»، و در این اوضاع حساس، «تکیه بر قرآن و تعالیم الهی پیامبر اعظم(ص)»، به‌عنوان داروی وحدت‌بخش، راه حل محنتهای دنیای اسلام است.

ائتلاف ایران، روسیه، سوریه و حزب‌الله حلب را آزاد کرد/ به زودی موصل را هم آزاد می ‌کنیم

سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی در مراسم افتتاحیه نهمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل ایران که صبح امروز در دانشگاه خوارزمی تهران برگزار شد، درباره علم فرماندهی و کنترل ایران یا C4I اظهار کرد: اگر ما بتوانیم این علم را که علم جدیدی هم است به دست مدیران و نخبگان، دستگاه‌های مختلف اجرایی، دانشگاهیان و دانشجویان برسانیم قدم بزرگی به سمت پیشرفت کشور برداشته‌ایم.


وی با تبریک آزادسازی حلب، گفت: امروز آمریکایی‌ها به خوبی درک کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران قدرت اول منطقه است و نسبت به سایر کشورهای این منطقه وزن بیشتری دارد. از سوی دیگر ائتلاف میان ایران، روسیه، سوریه و حزب‌الله لبنان باعث آزادسازی حلب شد و به زودی نیز موصل را هم آزاد می‌کنیم. 

کشورهای اسلامی بر خلاف خواست دشمنان یکدیگر را تقویت کنند

جوکو ویدودو» رئیس جمهوری اندونزی و هیأت همراه، ساعتی پیش با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

در این دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، نگاه جمهوری اسلامی به اندونزی را نگاهی بر اساس برادری و همکاری دانستند و با اشاره به پیشرفت‌های خوب این کشور در بخش‌های گوناگون، افزودند: جمهوری اسلامی ایران نیز ظرفیت‌های زیادی در بخش‌های مختلف اقتصادی و منابع زیرزمینی و معدنی دارد و معتقدیم کشورهای اسلامی باید برخلاف خواست دشمنان، یکدیگر را تقویت و از اختلاف پرهیز کنند.
رهبر انقلاب اسلامی، سطح پایین مبادلات اقتصادی ایران و اندونزی را شایسته و درخور ظرفیت‌های متعدد دو کشور ندانستند و تأکید کردند: باید با تعیین مراحل زمانی، سطح مبادلات اقتصادی را به ارقامی مانند ۲۰ میلیارد دلار ارتقا داد.

ایشان با اشاره به توافق‌ها و قراردادهای منعقدشده میان دو کشور تأکید کردند: باید تلاش شود که این توافقات به اقدام و عمل تبدیل شود، البته این همکاری‌ها، مخالفانی دارد ولی ما باید با جدیت و اراده‌ی قوی بر آنها غلبه کنیم.
  ادامه مطلب ...

موگرینی: به نفع آمریکاست برجام ادامه یابد

"فدریکا موگرینی" در اظهاراتی در مصاحبه با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز چهارشنبه که احتمالاً ناظر به وعده ترامپ برای مذاکره مجدد درباره "برجام" است گفت: (برجام) یک توافق بین‌المللی در چارچوب سازمان ملل متحد است. راهی برای اینکه این توافق به صورت دوجانبه مورد مذاکره قرار بگیرد، وجود ندارد.
موگرینی افزود: روی کار آمدن دولت ترامپ مانعی برای همکاری اروپا و آمریکا بر سر مسائل مهم جهانی از جمله توافق هسته‌ای ایران نیست. اگر دولت جدید آمریکا در رابطه با توافق هسته‌ای ایران تصمیم به تک‌روی بگیرد، اروپا را در طرف خودش نخواهد دید. ترامپ گفته است خواهان روابط گرمتری با روسیه است؛ اما اگر تصمیم به عبور از توافق هسته‌ای ایران بگیرد، باید رو در روی پوتین قرار بگیرد. ترامپ نمی‌تواند در رابطه با توافق هسته‌ای، امتیازات جدیدی از ایران مطالبه کند.

وی همچنین به سوالی درباره اینکه آیا توافق هسته‌ای در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ دوام خواهد آورد، اینطور پاسخ داد: بله؛ من فکر می‌کنم به نفع آمریکا است که اجرای این توافق ادامه پیدا کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بخش دیگر این مصاحبه از آمادگی این اتحادیه برای همکاری‌های گسترده‌تر با دولت آینده آمریکا خبر داد و گفت: آماده همکاری بر اساس روش مبتنی بر مبادلات هستیم... روشی که بر اساس تحلیل نقاط همگرایی منافع ما استوار است.

پوتین برای چهارمین سال پیاپی قدرتمندترین فرد جهان شناخته شد

به نقل از خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا در رده دوم جدول مجله فوربس برای تعیین قدرتمندترین فرد جهان قرار دارد.

این مجله تخصصی در کسب و کار نوشت: رئیس جمهوری روسیه نفوذ کشورش را تقریبا در همه گوشه و کنار جهان اعمال کرده است.

فوربس نوشت: پوتین از سرزمین مادری خود تا سوریه و تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به هر چه می خواهد، دست می یابد.

به نوشته فوربس، رهبر 64 ساله روسیه از نظر هنجارهای متعارف جهانی، نامحدود است و دسترسی وی در سال های اخیر چند برابر شده است.

این مجله می افزاید: ترامپ که حدود یک ماه دیگر (اول بهمن ماه) رئیس جمهوری آمریکا می شود و در رده دوم قرار گرفته است، ظاهرا در برابر جنجال و رسوایی، مصونیت و بر مجلس نمایندگان و سنای کنگره تسلط و یک شبکه شخصی به ارزش میلیاردها دلار در اختیار دارد.

ترامپ که ماه گذشته به عنوان رئیس جمهوری آینده ایالات متحده انتخاب شد، در رتبه بندی سال 2015 فوربس در رده هفتاد و پنجم قرار داشت.

جایگاه سومین فرد قدرتمند جهان مجله فوربس در سال جاری به آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان اختصاص یافته که به مدت 11 سال سکان بزرگ ترین قدرت اقتصادی اروپا را در دست داشته است و قصد دارد در انتخابات سال آینده نیز مجددا نامزد شود.

اما باراک اوباما رئیس جمهوری کنونی آمریکا که در سال 2015 در جایگا دوم فوربس قرار داشت، در حالی که در هفته های آخر ریاست خود بر کاخ سفید قرار دارد و حزب دمکرات وی پس از پیروزی غیرمنتظره ترامپ، از کاخ سفید و کنگره بیرون رانده شد، در سال جاری به رده چهل و هشتم جدول این مجله سقوط کرده است.

جایگاه چهارم فوربس نیز به «شی جینپینگ» رئیس جمهوری چین و رتبه پنجم به «پاپ فرانسیس» رئیس واتیکان اختصاص یافته است.

فوربس نوشته است: نفوذ صدها نامزد از نقاط مختلف جهان را برای تکمیل فهرست سالیانه خود، بررسی و ارزیابی کرده و در نهایت نام 74 فرد نیرومند و تاثیرگذار را در آن گنجانده است.

رزمایش بزرگ محمد رسول الله (ص) 4 نیروی زمینی ارتش آغاز شد

رزمایش بزرگ محمد رسول الله (ص) 4 نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز با اعلام رمز آغاز رزمایش با نام مقدس "یا محمد (ص)" توسط امیر سرتیپ ستاد کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در منطقه عمومی جنوب شرق کشور آغاز شد.
 
امیر سرتیپ دوم ستاد سید کمال پیمبری ، سخنگوی رزمایش محمد رسول الله (ص) 4 با اعلام مطلب فوق اظهارداشت: در اولین روز این رزمایش، جابجایی و اعزام یگان‌های واکنش سریع از سایر مناطق جغرافیایی کشور به‎ مناطق عملیاتی مورد نظر در کوتاه‌ترین زمان ممکن از هوا و زمین صورت گرفت.

جزئیات خرید هواپیما از بوئینگ اعلام شد

امروز قراردای بین نمایندگان شرکت هواپیمایی بوئینگ و هواپیمایی هما با حضور وزیر راه وشهرسازی و برخی از معاونین به امضا رسید، و مقرر شد 80 فروند هواپیمای بوئینگ به کشور وارد شود.

وی افزود: از این تعداد هواپیمایی که وارد کشور می‌شود، 50فروند هواپیمای 737 مکس،15 فروند 737ER و15 فروند 737X   بوده که از هواپیماهای جدید بوئینگ هستند.

وی در خصوص زمان ورود این هواپیماها بیان کرد: طبق قرار این هواپیماها از سال 2018 وارد کشور خواهند شد، و همچنین تعدادی از هواپیماهای 737 نیز از سال 2020 وارد کشور می‌شوند.

امنیت ایران و منطقه در گرو قرارداد با بوئینگ

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی پس از امضای قرارداد تحویل ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ بیانیه‌ای زیر  را قرائت کرد که متن آن به این شرح است:

قطعا امروز یک روز تاریخی است که ظرفیت اثرگذاری جدی بر صنعت حمل ونقل هوایی و از آن فراتر، امنیت ایران، منطقه وجهان دارد.
این قرارداد پس از ۴۱ سال بین "هما" و بوئینگ امضاء می‌شود. یک پیام روشن برای جهان دارد. علی رغم تمام جنگ افروزی‌هایی که اسرائیل و نیروهای داعشی و پشتیبانانشان درمنطقه دارند. بازرگانان و فعالان اقتصادی به ویژه درصنعت حمل و نقل با امضای این قرارداد این علامت را به جهان می‌دهند که ما پشتیبان صلح، آرامش، امنیت و توسعه روابط انسان دوستانه و همچنین اقدام بر مبنای سیاست برد- برد هستیم، امضای این قرارداد در این شرایط که برنامه جامع اقدام مشترک در فضای سیاسی در مرحله تردید جدی قرار گرفته است، یکبار دیگر اهمیت حفاظت و مراقبت از دستاوردهای بدست آمده را گوشزد می‌کند.
  ادامه مطلب ...