علی جانم

مطالبی پیرامون بصیرت افزایی در فضای مجازی

علی جانم

مطالبی پیرامون بصیرت افزایی در فضای مجازی

اولین نخست وزیر در دولت موقت پس ازپیروزی انقلاب که بود؟

تاریخ و مرور آن موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه‌های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند، ببینیم. 
 
گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم‌ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در برمی‌گیرد. یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان، روایت می‌کند.
  
مهدی بازرگان که سعید داخ نقش او را در «معمای شاه» ایفا می کند، از جمله افرادی است که برای مدتی به جای بختیار، به عنوان دولت موقت، پست نخست وزیری را گرفت.

او که متولد 1286 است جزو اولین تحصیل کنندگانی بود که در کنکور فرانسه قبول شده بود، ابتدا با وجود مخالفتش برای ورود به سیاست در دولت مصدق معاون وزیر فرهنگ کابینه اول مصدق شد و بعد هم از ریاست هیئت خلع شد و ریاست شرکت نفت انگلیس را به عهده گرفت. 

بعد از شکست نهضت مقاومت ملی، بازرگان به همراه الله‌یار صالح، باقر کاظمی، غلام‌حسین صدیقی و کریم سنجابی جبهه ملی دوم را تشکیل دادند و بعد با همراهی یدالله سحابی و محمود طالقانی اقدام به تأسیس حزب نهضت آزادی کرد.

بازرگان بعد از کناره‌گیری، از پست اجرایی، در اولین انتخابات مجلس نامزد نمایندگی شد و به نمایندگی از مردم تهران در قالب فراکسیون اقلیت به مجلس راه یافت. بازرگان در خارج از مجلس نیز از طریق نهضت آزادی ایران فعالیت کرد و پس از انقلاب در پایه‌گذاری «جمعیت دفاع از آزادی و حاکمیت ملت ایران»، مشارکت فعال داشت و با درج مقاله در روزنامه «میزان» و سخنرانی در محافل اجتماعی و ارسال نامه‌های سرگشاده به مقامات، ‌ فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود را ادامه داد.

بازرگان سرانجام برای درمان بیماریش راهی زوریخ شده بود. اما این اقدام، سودی نبخشید و او در سن ۸۷ سالگی و در همانجا درگذشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.